عدالت adalet

عدالت adalet

آپارتید

آپارتید

آپارتید: « آپارتید به معنای دقیق کلمه یعنی از هم جدا بودن و منظور از سیاست آپارتید، جدا کردن نژادها و جلوگیری از برخورد سفیدپوستان و غیر سفید پوستان است. از سال 1948 در کشور آفریقای جنوبی، قوانین و مقررات زیادی برای تحکیم موقعیت سفیدپوستان و محروم کردن سیاهان از حقوق اساسی خود وضع شد. بر اساس سیاست آپارتید، مردم این کشور به چهار گروه نژادی شامل سیاه پوستان، سفید پوستان، دورگه ها و آسیایی ها تقسیم می شدند.

این چهار گروه از نظر محل سکونت، بیمارستان، مدارس و بسیاری از اَماکن دیگر از هم جدا بودند. به طوری که تا سال 1985 ازدواج سیاه و سفید ممنوع بود. به دلیل این شرایط سخت و مقررات وحشتناک، میلیون ها سیاه پوست ناچار شدند از مناطق سفیدپوست نشین به مناطق خشک و بی آب و علف و فقیری به نام ( هوم لَند ) که به وسیله ی دولت های سیاه پوست اداه می شد، کوچ کنند. سیاه پوستان طی ده ها سال مبارزه علیه سیاست آپارتید پرداختند. اولین بار در سال 1960 میلادی برابر با 1339 شمسی عده ی زیادی از تظاهر کنندگان در شهر کوچک شارپویل در مقابل قرارگاه پلیس گرد آمدند که تعدادی کشته و زخمی شدند. پس از آن نیز جنبش اعتراضی سیاه پوستان با تشکیل یک شورای ملی هم چنان ادامه یافت. در سال 1961 میلادی برابر با 1340 شمسی حقوقدان سیاه پوست به نام نلسون ماندلا رهبر این شورا شد.

کشور آفریقای جنوبی به دلیل سیاست های تبعیض نژادی، سال ها از طرف سازمان ملل و مجامع جهانی تحریم و محکوم شد. سرانجام در سال 1994 با برگزاری اولین انتخابات غیر نژادی در آفریقای جنوبی، پس از سه قرن حاکمیت سفیدپوستان برای این کشور، یک حکومت مردمی روی کار آمد و نلسون ماندلا به عنوان اولین رئیس جمهور  سیاه انتخاب شد.

با قلم محرم سعیدی


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 5 آذر 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM